fbpx

הנתונים לא משקרים – ליקויי בנייה

עבור רובנו, רכישת בית בבעלות פרטית היא אחד מהיעדים המשמעותיים ביותר במסלול החיים שלנו. הדרך לרכישה יכולה להיות ארוכה ומלאת מהמורות. לאחר שהשגנו את המימון הדרוש לעסקה הגדולה שנעשה בחיינו ומצאנו סוף כל סוף את הנכס האידיאלי לצרכים שלנו, נדמה כי המסע שלנו הגיע אל סופו המיוחל. למרבה הצער, המציאות בשטח מראה שלעתים קרובות גם לאחר שנחתום על החוזה, אנו עשויים לגלות שישנם מכשולים חדשים להתמודד עמם. ליקויי בנייה הם אירוע שכיח מאוד בתעשיית הבנייה הישראלית. הם עשויים להופיע בכל היקף ובשלל היבטי תהליך הבניה. השלכות ליקויי בנייה יכולים להיות מרחיקי לכת ולפגום באופן ניכר באיכות החיים, ערך הנכס ובביטחון האישי שלנו. אז כמה מדובר בתופעה רחבה וכיצד היא באה לידי ביטוי? הנה כמה דברים שחשוב לדעת לקראת רכישת נכס מגורים.

ליקויי בנייה מופיעים כיום כמעט בכל אתר בניה

מחקר שנערך בשנים האחרונות על ידי הטכניון בתחום הנדסת הבניין, מצא כי ליקויי בנייה מופיעים כיום במעל ל-90% מאתרי הבנייה. במבדקי פתע שערכו מומחים באתרים שונים, נמצאו ליקויי בנייה ב-100% מהאתרים שנבדקו. הנתונים המדאיגים הללו לא התהוו בחלל הריק. הם תוצאה של אוזלת יד ארוכת שנים של הרשויות המפקחות. כבר עשורים שישנו מחסור אקוטי במהנדסים מוסמכים בענף הבנייה בארץ שיעניקו תובנות מקצועיות בכל היבטי תהליך הבנייה – מהנדסי ביצוע, מפקחים, מנהלי פרויקטים וקונסטרוקטורים. על אף שחלים על התעשייה תקני איכות קפדניים ביותר, נראה שכמעט ואין מי שיאכוף אותם.

במחקרים רחבי היקף שנערכו, נמצא שמפקחים איתרו בשנים האחרונות רק 3% מליקויי בנייה שאירעו באתרים. למרבה האירוניה, 20% מהם אותרו על ידי הדיירים, לאחר שנכנסו אל ביתם וגילו שלאחר שחיכו תקופה ארוכה עד לבניית הדירה החדשה או עד שרכשו דירה יד שנייה, יהיה עליהם כעת להתמודד גם עם טיפול בליקויי בנייה. לצד מפח הנפש העמוק שעשוי להיגרם לדיירים, ליקויי בנייה עשויים לגרום לסיכונים בטיחותיים של ממש ולא פעם אף גרמו לפגיעות בנפש. אך מהם הגורמים לליקויי בנייה מלכתחילה? לעתים, כדי לקבל תשובות מדויקות, נדרש שינוי בנקודת המבט.

הפוטנציאל לליקויי בנייה גבוה בהרבה לעומת תעשיות אחרות במשק

כמות הריקולים בעולם הרכב היא גבוהה מאוד. מה שמעיד שגם בתעשייה זו הליקויים הם שכיחים. אם ניקח בחשבון שהרכבת רכב במפעל, שמתבצעת ב"תנאי מעבדה" לוקחת 17 שעות, לעומת בניין מגורים הנבנה ב"מפעל שדה" ודורש 4000 שעות, את תנאי המעבדה המפוקחים של בניית רכב לעומת האתר הפרוץ בו נבנים בתי מגורים, ואת העובדה שכוח העבודה בתעשיית הבניה אינו זוכה להכשרה קפדנית כמו זו של תעשיית הרכב – ניתן רק לדמיין עד כמה מדובר בתחום מועד לפורענות. להבדיל מתעשיית הרכב בה נבנים אבטיפוסים לפני המעבר לייצור סדרתי – האבטיפוס בתעשיית הבניין הוא המוצר הסופי. מרווח הטעות, אם כן, נרחב בצורה ניכרת. מסיבות אלו ורבות אחרות, מומחים רבים בענף רואים כיום תופעה זו כמכת מדינה שחייבים לתת לה מענה כדי למזער אותה. ללא מודעות ומתן מענה ראוי לכך, נראה שהסיכונים להימצאות ליקויים רק יגברו ככל שקצב הבנייה ימשיך לעלות, כפי שצפוי לפחות בעשור הקרוב.

אילו ליקויי בנייה נפוצים כיום בתעשייה?

ליקויי בנייה מתחוללים כיום כמעט בכל שלב והיבט בתהליך הבנייה. משימוש בחומרי גלם מאיכות ירודה ועד אי עמידה בתקני העבודה, הגורמים לליקויים הם רבים ומגוונים. אלו כמה מהליקויים הנפוצים ביותר כיום בבניינים:

ליקויים באיטום

זהו ללא ספק הליקוי הנפוץ ביותר בישראל. איטום לא תקין גורם לחלחול רטיבות ומי גשם אל תשתיות המבנה ובהמשך אל הקירות ואל מערכת החשמל. הנזקים הכספיים עשויים להיות עצומים.

ליקויים בחיפויי המבנה

מהריצוף ועד לחיפויי קירות, פגמים ביישור החיפויים, הפרשי גבהים, מישוריות או אנכיות לקויה והתנתקות אריחים מזמנים עמם סיכונים בטיחותיים, פוגמים בנראות המבנה ומגבירים את הסבירות לחדירת לחות ורטיבות.

ליקויי בנייה בשלד

יסודות שלד הבניין נטועים בעומק האדמה ונועדו לספק יציבות לקורות והעמודים התומכים. גם קירות המבנה והרצפות מהווים חלק בלתי נפרד מליבת הבניין. ליקויי בנייה בחלק זה של הבניין הם ללא ספק המסוכנים ביותר. חדירת רטיבות למבנה השלד, חוסר יציבות של החומר עקב שימוש בבטון לא תקני, סדקים והתפוררויות – כל אלו עשויים לגרום לקריסת חלקים מהמבנה או לא לספק את ההגנה הראויה במקרה של רעידת אדמה.

ליקויים בתשתיות החשמל

זהו עוד סוג ליקוי שעשוי להיות מסכן חיים. הארקות לא תקינות, ארונות חשמל פגומים ותשתיות לקויות עשויים לגרום לקצרים, נפילות מתח ואף להציב סיכוני התחשמלות.

ליקויי בנייה בתשתית המים

נזילת מים בצנרת אספקת המים עלולה לגרום להצטברות קורוזיה בצנרת, רטיבויות בדירה, סתימות, שברים בצנרת ולריח לא נעים. 

המענה המקצועי הנכון יכול לעשות את כל ההבדל

כיום, יש בעלי בתים שנרתעים מההוצאה הכרוכה בהזמנת מהנדס מומחה לביצוע פיקוח על העבודות. עם זאת, עלות זו עשויה להתגמד לעומת ההוצאות הכבדות שנישא בהן ככל שנגלה בהמשך הדרך שעלינו להתמודד עם ליקויים חמורים. ליקויים שלעיתים מתגלים לאחר שמתגוררים כבר בבית. בשלב זה גם תיקונים פשוטים מאוד יעלו אלפי שקלים. אין ספק שהליקויים הללו משפיעים על כל תחומי החיים – מסיכוני בריאות ובטיחות, פגיעה באיכות החיים ועד לעלויות התיקון היקרות. על אף ששום פרויקט לא יכול להיות חף מטעויות, פיקוח ראוי ומוקפד על הפרויקט בזמן הביצוע, מספק את הפתח לשינוי ולצמצום משמעותי בליקויי הבנייה ובעלויות תיקונם. לא תמיד קל לעשות את החשבון האם כלכלי להעסיק מפקח, שכן החסכון שיתקבל בסוף מתחיל בקבלת ההחלטות נכונה שיש לקבל לאורך כל תהליך התכנון והבנייה, מהרכבת צוות תכנון מתאים, בחירת אנשי מקצוע, חומרים, שיטות ביצוע, ועד לפיקוח הצמוד על ביצוע העבודות.

שתפו ב:
דילוג לתוכן