fbpx

בדק בית עם מהנדס מומחה

תעודה פנחס מדד

על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת המחקר "הטכניון" ומומן באמצעות משרד הבינוי והשיכון, נמצא כי ישנם ליקויי בנייה ב- 100% מהדירות בישראל

על אף השאיפה הברורה והמובנת מאליה לבנות ולרכוש דירה (בין אם סטנדרטית ובין אם פנטהאוז יוקרתי) ללא ליקויים כלל, המציאות בארץ אינה תואמת את אותה השאיפה, ולצערנו כיום, אין בישראל ולו דירה חדשה אחת ללא ליקויי בנייה, וזאת עקב מחסור באנשי מקצוע מיומנים בענף הבנייה כולו, החל מפועלים באתרים ועד מהנדסים, חיסכון של קבלנים בחומרי הגלם השונים, חוסר בידע מקצועי, קצב הבנייה הגבוה, בקרה לקויה על הביצוע ועוד. לצד כל אלו אל לנו לשכוח את הרגולציה, שכן בארץ, אין חוק שמחייב יזמים ו/או קבלנים להעסיק מפקחי בנייה אשר יהיו אמונים על כל תהליך הקמת המבנה שיוודאו עמידה בכל התקנים הנדרשים ויקפידו על איכות הבניה. על כן, למי שרוכש דירה חדשה, חשיבות ביצוע בדיקת בדק בית הינה מן המעלה הראשונה והחשובה ביותר, אותה עליכם לבצע לפני שעברתם לגור בדירת החלומות החדשה שלכם.

"בדק בית" כשמה כן היא, בדיקת הבית או הדירה ע"י איש מקצוע בעל ניסיון רב בביצוע ופיקוח, אשר עבר הכשרה ייעודית לביצוע בדיקת איכות מבנים וכתיבת חוות דעת.

את הבדיקה מבצעים בכל חללי הדירה ולכלל המערכות השונות כמו למשל:

  • רטיבויות וכשלים באיטום.
  • מבנה וקירות.
  • חשמל ואינסטלציה
  • טיח וגמר.
  • ריצוף/שיפועים.
  • ליקויי בטיחות.
  • חיפויים.
  • נגרות ומסגרות.
  • אלומיניום, חלונות ותריסים.

ועוד….

בנוסף לבדיקות אלו, נבדקים ב"בדק בית" גם ההתאמות לתקנות והתקנים השונים של הבנייה והתאמת הביצוע בשטח לתכניות המכר החתומות, תוך עמידה בסטנדרטים אשר נקבעו לפרויקט במפרט המכר.

בסיום הבדיקה, תופק חוות דעת מומחה הכוללת דו"ח ליקויים המפרט את שלל הליקויים אשר נתגלו במהלך הבדיקה. חוות הדעת מפורטת ביותר ומשמשת את הדיירים להתנהלות מול הקבלן לצורך ביצוע תיקוני הליקויים ובמקרה הצורך תשמש כראייה משפטית. חוות הדעת כוללת הסבר על הליקוי, תמונות הליקוי, הפניות למסמכי התקן/תקנה ו/או מסמך אחר שמגדיר מה היה צריך להיות מבוצע, המלצות לאופן תיקון הליקויים ועלויות לשווי ביצוע התיקונים או שווי ההפיצוי.

ומה קורה בשוק "בדק בית" בארץ?

חשיבות בחירת איש המקצוע הנכון לביצוע בדק בית אצלכם הינה חשובה ביותר ומדוע? כמו בכל ענף, גם בתחום בדק בית ישנה תחרות רבה וניתן למצוא אנשי מקצוע שאינם מנוסים ואינם מיומנים מספיק. טווח המחירים בשוק זה הוא רחב מאוד ומתחיל בכ- 900 ₪ ועד כ- 5000 ₪ לבדיקה, ויותר. תמחור נמוך צריך להדליק נורה אדומה אצל בעל הנכס, שכן, הבדיקה וכתיבת החוו"ד דורשת השקעה של זמן, ועם תמחור נמוך קרוב לוודאי שלא יושקע הזמן הדרוש בבדיקת הדירה ובכתיבת חוות הדעת.

חשוב לוודא שהבודק משתמש בציוד תקין ומכויל (פלס, מטר, מכשיר לבדיקת רטיבות וכו'), כך הדוח יסתמך על תוצאות מהימנות מהשטח והקבלן לא יוכל לערער עליהם. בנוסף לכך, הבודק המומחה צריך להיות בעל ידע וניסיון מקצועי רב כדי שיאתר את כלל הליקויים, יבצע את הבדיקות כפי שמוגדר בתקנים וידע לתמחר אותם בצורה נכונה. במקרה שיתגלו ליקויים שלא נרשמו בחוות הדעת לאחר תקופת הבדק, עלול הדייר למצוא את עצמו נאלץ לשלם על תיקונם מכיסו הפרטי וללא כל פיצוי!

פרמטר חשוב נוסף לקבלת ההחלטה הנכונה לבחירת איש המקצוע הוא: הדוח הסופי – כאשר מדובר בבדיקה שאינה מקצועית, אשר תובא לפני ביהמ"ש עקב סכסוך משפטי שיתגלה בפרויקט, עלול השופט לדחות את התביעה על הסף ואף להטיל על הרוכש את הוצאות התביעה.

לעומת דוח בדק בית סטנדרטי, בו רב הנעלם על הגלוי, זה שהופק ע"י חוות דעת מהנדס מומחה לבדק בית נחשב למקצועי והאמין ביותר, שכן, מדובר במהנדס מומחה (יכול להיות גם אדריכל או הנדסאי, בעל תעודת הסמכה מטעם איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות) ובעל ניסיון נרחב ביותר בביצוע בדק בית, תוך שימוש בכלי מדידה ובדיקה שונים ומתקדמים ביותר. הדוח לרוכש הינו דוח חוו"ד מומחה מפורט, הכולל תמונות של הליקויים, המלצות לתיקונם עפ"י התקנים הנדרשים בחוק, ותמחור לתיקון הליקויים. חוו"ד דעת מומחה כפי שצוין, נחשבת למהימנה ואמינה ביותר בביהמ"ש.

כיצד בוחרים את החברה שתבצע בדק בית?

כמובן שהמלצות מפה לאוזן הן הטובות והאותנטיות ביותר, הן משקפות את איכות השירות, המקצועיות, ואולי החשוב מכולם- היחס האישי והתקשורת עם המומחה.

אם יש לכם בן משפחה או מכר אשר ביצע בדק בית עם מומחה לבדק בית, שאלו אותו על חווית הלקוח שלו, האם חוו"ד שקיבל הייתה ברורה וסייעה לו בהתנהלותו מול הקבלן, ובדקו מול החברה המומלצת, האם מתאימה לכם. במידה ולא, מומלץ לאתר חברה מנוסה ומקצועית, בה מועסקים מהנדסים מומחים ומנוסים בתחום ניהול פרויקטים ופיקוח, שהוסמכו ע"י באיגוד המהנדסים וברשותם תעודת הסמכה.

כדאי לוודא שמפיקים עבורכם חוו"ד מומחה, אשר דינה כשבועה של המומחה בבית המשפט, במקרה הצורך (ולעתים ישנו צורך שכזה).

לסיכום, בדק בית אינו המקום הנכון לחסוך בו. איכות הבדיקה שתעשו היא זו שתכריע האם תגורו בנכס עם ליקויים ותסכולים, או בנכס ללא ליקויים ובראש שקט.

שתפו ב:
דילוג לתוכן